Gezondheidsmonitor
8 Leefstijl.svg

Deze tekst beschrijft het percentage jongeren in Pijnacker-Nootdorp dat zich bezig houdt met sociale media en gamen. Deze informatie is gebaseerd op de Jongerenenquête 2015 (12- tot en met 18-jarigen). In de Jongerenenquête 2015 zijn ook vragen gesteld om te bepalen of jongeren risico lopen op problematisch gebruik van sociale media en gamen. Deze vragen gaan onder andere over hoe moeilijk zij het vinden om met sociale media of gamen te stoppen, hoe vaak ze liever sociale media gebruiken of gamen dan in het echt tijd met anderen doorbrengen en hoe vaak zij slaap tekort komen door sociale media of gamen.

Jongeren (12 tot en met 18 jaar)

Bijna acht op de tien jongeren is (bijna) dagelijks actief op sociale media

Bijna acht op de tien jongeren (12 tot en met 18 jaar) in Pijnacker-Nootdorp zijn (bijna) dagelijks actief op sociale media (tabel 1).3 Vooral meisjes zijn (bijna) dagelijks actief op sociale media (87% versus 70% van de jongens). Vier procent van de jongeren in Pijnacker-Nootdorp heeft risico op problematisch gebruik van sociale media.

Tabel 1. Percentage jongeren (12 tot en met 18 jaar) dat 6-7 dagen per week actief is op sociale media en dat risico loopt op problematisch gebruik van sociale media, naar achtergrondkenmerken. Pijnacker-Nootdorp en Haaglanden, 2015.
PN_8.3_Gamen_T1.png

Bijna twee op de vijf jongens van 12 tot en met 18 jaar gamen (bijna) dagelijks

Ruim een op de vijf jongeren (12 tot en met 18 jaar) in Pijnacker-Nootdorp gamet (bijna) dagelijks (tabel 2).3 Het percentage jongens (38%) dat (bijna) dagelijks gamet is hoger dan het percentage meisjes (5%). In de gehele regio Haaglanden wordt gezien dat het percentage jongens dat (bijna) dagelijks gamet significant hoger is dan het percentage meisjes. Van de jongeren in Pijnacker-Nootdorp loopt 2% risico op problematisch gamegedrag.

Tabel 2. Percentage jongeren (12 tot en met 18 jaar) dat 6-7 dagen per week gamet en dat risico loopt op problematisch gamen , naar achtergrondkenmerken. Pijnacker-Nootdorp en Haaglanden, 2015.
PN_8.3_Gamen_T2.png
  1. Van Rooij, AJ, Schoenmakers, T M. Het (mobiele) gebruik van sociale media en games door jongeren. 2013 (bezocht op 7 sep 2017) Beschikbaar op URL: http://www.ivo.nl/?id=463&parent=462&current=462.
  2. Van Rooij T, Schoenmakers T, Van de Mheen D. Problematisch gebruik van sociale media en games [Online]. 2014 (bezocht op 4 september 2017); Beschikbaar op URL: http://4w.kennisnet.nl/artikelen/2014/06/04/problematisch-gebruik-van-sociale-media-en-games/.
  3. Klik hier voor meer informatie over de Jongerenenquête 2015.
Deel dit artikel
Print dit artikel
Abonneer je op de RSS feed
Download meerdere kernboodschappen en publicaties

Over dit onderwerp

Veel jongeren zijn actief op sociale media, zoals WhatsApp, YouTube, Facebook, Instagram en Snapchat. Ook het spelen van games is populair bij deze doelgroep. Het overgrote deel van de jongeren heeft zijn sociale media- en gamegedrag prima onder controle. Bij een kleine groep is er echter sprake van risicovol gedrag op het gebied van sociale media en gamen.1 Zij vinden het moeilijk om ermee te stoppen en voelen zich rot als ze het niet kunnen doen. Dit kan leiden tot verminderde schoolprestaties, slaaptekort en vereenzaming.2

Als een jongere moeite heeft om het gebruik van sociale media onder controle te houden wordt gesproken van problematisch gebruik. Kenmerken hiervan zijn:

  • overmatige aandacht voor sociale media en buitensporig gebruik hiervan;
  • slechter slapen;
  • verwaarlozing van huiswerk, school en sociale contacten.2

Problematisch gamen vertoont grote gelijkenissen met andere verslavingen, waaronder gok- en middelenverslavingen. Problematisch gamen kan de volgende kenmerken hebben:

  • moeite om te stoppen met gamen;
  • langer en meer spelen dan was gepland;
  • te weinig slapen;
  • vermindering van school- en sociale activiteiten.2