Gezondheidsmonitor
8 Leefstijl.svg

Deze tekst beschrijft het percentage jongeren in Rijswijk dat zich bezig houdt met gamen. Deze informatie is gebaseerd op de Jongerenpeiling 2019 (3 vmbo en 4 havo/vwo). Hier zijn vragen gesteld om te bepalen of jongeren risico lopen op problematisch gamegedrag. Deze vragen gaan onder andere over hoe moeilijk zij het vinden om met gamen te stoppen, hoe vaak ze liever gamen dan in het echt tijd met anderen doorbrengen en hoe vaak zij slaap tekort komen door het gamen. Soortgelijke vragen naar het gebruik van sociale media werden uitgevraagd voor de Jongerenpeiling. Echter, omdat de vraagstellingen en antwoordopties in de voor de jongerenpeiling gebruikte vragenlijsten onvoldoende overeenkwamen, worden voor het gebruik van sociale media geen resultaten gepresenteerd.

Jongeren (12 tot en met 18 jaar)

VMBO

Twee derde van de jongeren (3-vmbo) speelt games

Van de jongeren in Rijswijk speelt 64% games, in Zuid-Holland West is dit 70% (Tabel 1).2 Vanwege de te kleine aantallen (privacy) is het niet mogelijk percentages te presenteren van de jongeren die risico lopen op problematisch gamen. In regio Zuid-Holland West heeft 5% van alle jongeren een risico op problematisch gamen; voor jongeren die gamen is dit 8%.

Tabel 1. Percentage jongeren (3-vmbo leerlingen) dat gamet en dat een risico heeft op problematisch gamen. Rijswijk, Zuid-Holland West en Haaglanden, schooljaar 2018/2019.
Rijswijk_Gamen_T1.jpg

Bijna twee op de vijf jongens van 12 tot en met 18 jaar gamen (bijna) dagelijks

Onder de jongens in Rijswijk gamet 85% en onder de meisjes vier van de tien (44%). Op het vmbo-tl speelt ruim de helft (56%) van de jongeren games, onder jongeren op het vmbo-overig is dit 70%. Zeven op de tien jongeren van Nederlandse afkomst gamen, terwijl een ruime helft (54%) van de jongeren van niet-Nederlandse afkomst gamet (Figuur 1).

Figuur 1. Percentage jongeren (3-vmbo leerlingen) dat gamet, naar achtergrondkenmerken. Rijswijk, schooljaar 2018/2019.
Rijswijk_Gamen_F1.jpg

HAVO/VWO

Twee derde van de jongeren (4-havo/vwo) speelt games

Twee derde (66%) van de jongeren in Rijswijk speelt games, in Zuid-Holland West is dit 63% (Tabel 2).2 Van de totale groep jongeren in Rijswijk heeft 5% een risico op problematisch gamen, voor de jongeren die gamen is dit 7%.

Tabel 2. Percentage jongeren (4-havo/vwo leerlingen) dat gamet en risico op problematisch gamen. Rijswijk, Zuid-Holland West en Haaglanden, schooljaar 2018/2019.
Rijswijk_Gamen_T2.jpg

Ruim negen op de tien jongens gamen (94%), net als vier van de tien meisjes (40%). Zowel op de havo als op het vwo gamet twee derde van de jongeren. Onder jongeren van Nederlandse afkomst ligt het gamepercentage op 70%, terwijl bijna zes op de tien (58%) van de jongeren van niet-Nederlandse afkomst gamen (Figuur 2). Vanwege privacy (te kleine aantallen) is niet mogelijk om de risicocijfers voor problematisch gamen te presenteren.

Figuur 2. Percentage jongeren (4-havo/vwo leerlingen) dat gamet, naar achtergrondkenmerken. Rijswijk, schooljaar 2018/2019.
Rijswijk_Gamen_F2.jpg
  1. Van Rooij T, Schoenmakers T, Van de Mheen D. Problematisch gebruik van sociale media en games. [Online]. (bezocht op 21 okt 2019); Beschikbaar op URL: https://wij-leren.nl/games-social-media.php
  2. Klik hier voor meer informatie over de Jongerenpeiling 2019.
Deel dit artikel
Print dit artikel
Abonneer je op de RSS feed
Download meerdere kernboodschappen en publicaties