Deze tekst beschrijft hoeveel mensen in Pijnacker-Nootdorp gehinderd worden door geluid in de leefomgeving. Deze informatie is gebaseerd op geluidskaarten 2016 van de gemeente Pijnacker-Nootdorp en de Gezondheidsenquête 2016 (19 jaar en ouder). In deze enquête is gevraagd naar hinder van zes bronnen van geluid: wegverkeer (wegen met een maximum snelheid van 50 km/uur en wegen waar men harder mag dan 50 km/uur), buren, vliegverkeer, treinverkeer en brommers/scooters.
De gegevens die op basis van de geluidskaarten 2016 zijn berekend en die van de Gezondheidsenquête 2016 kunnen niet zonder meer met elkaar vergeleken worden. Dit komt doordat verschillende definities van geluidshinder zijn gehanteerd en de gegevens op verschillende manieren zijn verkregen.
Op 7 juni 2017 heeft de gemeente Pijnacker-Nootdorp geluidsbelastingkaarten gepubliceerd voor railverkeer en wegverkeer. De kaarten zijn gemaakt op basis van modelberekeningen voor het peiljaar 2016 en geven de berekende geluidsbelasting op de gevels van gebouwen weer, waarbij gekeken werd naar een blootstelling van 55 decibel (dB) of meer gedurende een etmaal (Lden) en 50dB of meer in de nacht (Lnight).4 Ook in 2012 zijn geluidskaarten opgesteld, destijds over het peiljaar 2011.
Op basis van de geluidskaarten is volgens wettelijk vastgestelde rekenregels het aantal inwoners per geluidsklasse (van 5 dB) bepaald en op basis daarvan het aantal gehinderden, ernstig gehinderden en slaapverstoorden (per geluidsklasse van 5 dB).a Het aantal (ernstig) gehinderden en slaapverstoorden is bepaald aan de hand van dosis-effect relaties.b
Wegverkeer is de belangrijkste bron van geluidshinder in Pijnacker-Nootdorp.4 Figuur 1 toont per geluidsbelastingsklasse het aantal inwoners dat (ernstig) gehinderd is door wegverkeer. In 2016 werden 3.636 inwoners van Pijnacker-Nootdorp gehinderd door wegverkeer en 1.509 inwoners werden hierdoor ernstig gehinderd (figuur1).4
In 2016 hadden ongeveer 7600 woningen een geluidsbelasting van 55 dB of meer gedurende een etmaal ten gevolge van wegverkeer. Daarnaast waren er in 2016 13 andere geluidgevoelige locaties, zoals scholen en kinderdagverblijven.4
a De sterkte van geluid wordt uitgedrukt in decibellen (dB). Een geluidsniveau van 20 dB is vergelijkbaar met stille natuur. In een stille woonstraat is het geluidsniveau ’s avonds ongeveer 40 dB. De geluidssterkte van een gesprek is 50-60 dB. Langs een drukke verkeersweg is 80 dB een normaal geluidsniveau. Bij een popconcert zal meestal rond de 100 dB aan geluid worden geproduceerd. De pijngrens ligt bij ongeveer 140 dB.
b Dosis-effect relaties geven de relatie weer tussen de waarde van een geluidsbelasting en een schadelijk effect op de gezondheid.
Figuur 2 laat zien dat in 2016 561 inwoners van Pijnacker-Nootdorp in hun slaap gestoord werden door wegverkeer, voornamelijk in de de lagere geluidsbelastingsklassen.4
Ten opzichte van 2011 is het aantal (ernstig) geluidgehinderden en slaapverstoorden sterk afgenomen (met 13%).5
Vijfenveertig procent van de inwoners van Pijnacker-Nootdorp (19 jaar en ouder) heeft in het afgelopen jaar matige geluidshinder ervaren, 1% van de inwoners ervoer ernstige geluidshinder. Naar schatting hadden ongeveer 16.000 inwoners last van matige tot ernstige geluidshinder. De helft van de inwoners (49%) had weinig tot geen hinder van geluid en voor 6% van de inwoners waren geen van de nagevraagde geluidbronnen thuis hoorbaar.
Figuur 3 laat zien dat brommers/scooters (28%), wegverkeer op wegen waar het verkeer niet harder mag dan 50 km/uur (20%) en vliegverkeer (16%) het afgelopen jaar voor de grootste groepen inwoners bronnen van geluidshinder waren.6
Het percentage inwoners dat in het afgelopen jaar (matige tot ernstige) geluidshinder heeft ervaren is in Pijnacker-Nootdorp lager dan in de regio Haaglanden en Nederland (tabel 1).
Het percentage inwoners van Haaglanden dat in het afgelopen jaar geluidshinder heeft ervaren neemt af met de leeftijd. Zo heeft 58% van de 19- tot en met 34-jarigen in Haaglanden het afgelopen jaar geluidshinder ondervonden tegenover een derde (32%) van de 85-plussers (tabel 2).6
Het ervaren van geluidshinder hangt daarnaast samen met het opleidingsniveau en het inkomen.
Onder inwoners met een hoog opleidingsniveau of een lager inkomen (< 16.100 euro) is het percentage dat geluidshinder heeft ervaren hoger dan onder inwoners met een laag opleidingsniveau of een hoger inkomen. Onder inwoners die enige of grote moeite hebben met rondkomen is het percentage dat in het afgelopen jaar geluidshinder heeft ervaren hoger dan onder inwoners die geen moeite hebben met rondkomen (tabel 2).6
Klik hier voor meer informatie over dit onderwerp in de Thematische rapportage Leefomgeving en Gezondheid: