Gezondheidsmonitor
8 Leefstijl.svg

Deze tekst beschrijft het percentage inwoners dat voldoet aan de richtlijnen voor groente en fruit, en het percentage inwoners dat minstens vijf dagen per week ontbijt. Deze informatie is gebaseerd op de Gezondheidsenquête 2016 (19 jaar en ouder) en de Jongerenenquête 2015 (12 tot en met 18 jaar).

Volwassenen en ouderen (19 jaar en ouder)

Een derde van de inwoners van Den Haag voldoet aan richtlijn groente

Uit de Gezondheidsenquête 2016 blijkt dat 34% van de inwoners van Den Haag minimaal 250 gram groente of rauwkost per dag eet, en daarmee voldoet aan de richtlijn groente.5 Bijna de helft (45%) eet minimaal 200 gram fruit per dag en voldoet daarmee aan de richtlijn fruit. Acht op de tien inwoners van Den Haag ontbijt minimaal vijf dagen per week (tabel 1).

Het percentage inwoners dat voldoet aan de richtlijnen voor groente en fruit is in Den Haag hoger dan in Haaglanden. Het percentage inwoners dat tenminste vijf dagen per week ontbijt in Den Haag is lager dan in Haaglanden en de G4-steden.

Tabel 1. Percentage inwoners (19 jaar en ouder) dat voldoet aan de richtlijn voor groente en fruit en minstens 5 dagen per week ontbijt. Den Haag, G4, Haaglanden en Nederland, 2016.
DH_8.1_Voeding_T1.png
  • G4

Vrouwen hebben een gezonder voedingspatroon dan mannen

Vrouwen hebben over het algemeen een gezonder voedingspatroon dan mannen, dit geldt voor groente, fruit én ontbijt (tabel 2).5 Dit speelt ook onder inwoners die geen moeite hebben met rondkomen in vergelijking met inwoners die hier wel moeite mee hebben. 

Ook zijn er relatief veel inwoners van 65 jaar en ouder die voldoen aan de richtlijn voor fruit en minstens vijf dagen per week ontbijten. Voor de richtlijn groente is bij de inwoners van 65 jaar en ouder juist een relatief laag percentage dat hieraan voldoet.

Bij inwoners van autochtone afkomst voldoet lager percentage aan de richtlijnen voor groente en fruit

Bij inwoners van autochtone afkomst is het percentage dat aan de richtlijnen voor groente en fruit voldoet lager dan bij inwoners met een andere afkomst. Wel ontbijten relatief veel inwoners van autochtone afkomst minimaal vijf keer per week.

Bij inwoners die gehuwd zijn of samenwonen, ontbijt een hoger percentage minstens vijf keer per week en voldoet een hoger percentage aan de richtlijn voor fruit dan bij inwoners die ongehuwd, gescheiden, weduwe of weduwnaar zijn. Een lager percentage inwoners met een laag opleidingsniveau ontbijt minstens vijf keer per week en voldoet aan de richtlijn voor groente dan inwoners met een hoog opleidingsniveau.

In het stadsdeel Haagse Hout is het percentage inwoners dat minimaal vijf keer per week ontbijt het hoogst, in Laak het laagst. Ook ligt dit percentage hoger in wijken zonder achterstand dan in wijken met achterstand.

Tabel 2. Percentage inwoners (19 jaar en ouder) dat voldoet aan de richtlijn voor groente en fruit en minstens 5 dagen per week ontbijt, naar achtergrondkenmerken. Den Haag 2016.
DH_8.1_Voeding_T2.png
  • Etnische afkomst
  • Opleiding
  • Huishoudinkomen
  • Wijk

Jongeren (12 tot en met 18 jaar)

De helft van de jongeren eet dagelijks groente

De helft van de jongeren (12 tot en met 18 jaar) uit Den Haag eet dagelijks groente (tabel 3).6 Het percentage jongeren uit Den Haag dat dagelijks fruit eet (39%) ligt iets hoger dan in Haaglanden, terwijl het percentage dat minimaal vijf dagen per week ontbijt (82%) lager is dan in Haaglanden.

Tabel 3. Percentage jongeren (12 tot en met 18 jaar) dat dagelijks groente of fruit eet en minstens 5 dagen per week ontbijt. Den Haag en Haaglanden 2015.
DH_8.1_Voeding_T3.png
Tabel 4. Percentage jongeren (12 tot en met 18 jaar) dat dagelijks groente of fruit eet en minstens 5 dagen per week ontbijt, naar achtergrondkenmerken. Den Haag 2015.
DH_8.1_Voeding_T4.png
  • Etnische afkomst
  • Wijk

 

  1. Richtlijnen goede voeding 2015. [Online]. (bezocht op 3 aug 2017); Beschikbaar op URL: https://www.gezondheidsraad.nl/sites/default/files/201524_richtlijnen_goede_voeding_2015.pdf.
  2. Roos S, Meer IM van der. Ontbijtgedrag van kinderen en jongeren in achterstandswijken van de Haagse stadsdelen Centrum en Escamp. Een goede start van de dag. Epidemiologisch Bulletin 2016; 51(3): 26-32.
  3. Richtlijnen Schijf van Vijf. [Online]. (bezocht op 5 okt 2017); Beschikbaar op URL: http://www.voedingscentrum.nl/Assets/Uploads/voedingscentrum/Documents/Professionals/Schijf%20van%20Vijf/Voedingscentrum%20Richtlijnen%20Schijf%20van%20Vijf%202016%204.pdf.
  4. Is ontbijt overslaan erg? [Online]. (bezocht op 5 okt 2017); Beschikbaar op URL: http://www.voedingscentrum.nl/nl/service/vraag-en-antwoord/gezonde-voeding-en-voedingsstoffen/is-ontbijt-overslaan-erg-.aspx.
  5. Klik hier voor meer informatie over de Gezondheidsenquête 2016.
  6. Klik hier voor meer informatie over de Jongerenenquête 2015.

 

Deel dit artikel
Print dit artikel
Abonneer je op de RSS feed
Download meerdere kernboodschappen en publicaties

Over dit onderwerp

Het eten van voldoende groente en fruit heeft positieve effecten op de gezondheid van mensen. Het eten van groente verlaagt bijvoorbeeld het risico op darmkanker, hart- en vaatziekten, beroertes en suikerziekte.1 Voldoende fruit eten vermindert onder andere het risico op longkanker en beroertes. Naast het eten van voldoende groente en fruit, is ook ontbijten belangrijk voor de gezondheid. Het ontbijt is de eerste maaltijd op een dag, het breekt het vasten na een periode van slaap en brengt daarmee de spijsvertering op gang. Daarnaast levert het ontbijt energie en voedingsstoffen voor een goede start van de nieuwe dag.2

Volgens de richtlijn groente zouden volwassenen minimaal 250 gram groente per dag moeten eten. Voor fruit is de richtlijn minimaal twee porties (samen 200 gram) per dag.3 Het Voedingscentrum adviseert verder om geen ontbijt over te slaan.4